Cursus Algemeen- Standing up for the knees

€ 552

Inhoud van de cursus Algemeen- Standing up for the knees

Inleiding

Deze 2-daagse cursus richt zich op de fysiotherapeutische behandeling van knie osteoartritis.
De rol van de fysiotherapie verandert met de vooruitgang van de orthopedische technieken, onze verantwoordelijkheden nemen toe en de verwachtingen van onze clientèle nemen toe.
De laatste jaren zijn er steeds meer aanwijzingen dat proximale factoren de oorzaak zijn van heup-, knie- en voet/enkelpathologie. Inzicht in hoe deze proximale factoren te beoordelen biedt de fysiotherapeut een meer ketengerichte benadering in de diagnostiek en behandeling van aandoeningen van de onderste extremiteit.

Accreditatie

Voor deze cursus wordt accreditatie aangevraagd bij het KNGF en het Keurmerk voor algemeen practicus, manuele therapie en sportfysiotherapie

De prijs voor de cursus “standing up for the knees” bedraagt € 552,-

Cursusdata

De cursus gaat plaatsvinden op 11 en 12 Oktober 2020

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus zullen de deelnemers in staat zijn om:
1. Klinische kennis toe te passen in de diagnostiek  en de behandeling van patiënten met knie-artritis die relevant is voor de dagelijkse fysiotherapiepraktijk
2. Op basis van klinisch redeneren en patroonherkenning de juiste diagnostische en therapeutische keuzes te maken.
3. Specifieke klinische tests goed uit te kunnen voeren, dysfuncties rond de knie te evalueren met als doel differentiaaldiagnostiek en klinisch redeneren te vergemakkelijken.
4. Ontwikkelen en verbeteren van  praktische vaardigheden in het uitvoeren van oefeningen voor de onderste extremiteit.

Inhoud

Tijd Activiteit
08.30-09.00 Welkom en registratie cursus deelnemers
09.00-10.30 Inleiding, klinische redenering, achtergrond van knie-OA, prevalentie, risicofactoren, tekenen en symptomen
10.30-11.00 Pauze
11.00-12.30 Spierdysbalans rond de knie bij veel voorkomende aandoeningen van de onderste ledematen
12.30-13.30 Lunch
13.30-15.00 Knie OA : klinische diagnostiek inclusief functionele diagnostiek – praktisch
15.00-15.30 Pauze
15.30-17.00 Skillstraining onderste extremiteit-praktisch

Tijd Activiteit
08.30-09.00 Welkom en koffie
09.00-10.30 pre-operatief management en de voordelen van ‘pre-hab’ revalidatie, pijnmanagement en oefentherapie
10.30-11.00 Pauze
11.00-12.30 Fysiotherapie management, theoretische en praktische overwegingen-theorie
12.30-13.30 Lunch
13.30-15.00 Fysiotherapie management: diagnostiek- praktisch
15.00-15.30 Pauze
15.30-17.00 Fysiotherapie management: revalidatie-praktisch

Docent

Ben photo.jpg

Ben Corso

Directeur, Physio Clinic

Ben Corso is een postdoctoraal opgeleide manueel therapeut die in 1995 afstudeerde aan de Universiteit van Zuid-Australië. Hij ontving 3 prijzen in Australie, waaronder de Dux van het jaar. Daarna werkte hij als fysiotherapeut in zowel de publieke als private sector.

Hij studeerde in 2002 af met een Master in Manuele Fysiotherapie aan de Universiteit van Zuid-Australië, waar hij opnieuw de prijs voor de meest uitmuntende afgestudeerde kreeg uitgereikt.

Hij is lid van de Australian Physiotherapy Association and Sports Medicine in Australia en is al 15 jaar betrokken bij klinisch en academisch onderwijs via de Universiteit van Zuid-Australië. Zijn belangrijkste interessegebieden zijn musculoskeletale, orthopedische en sportfysiotherapie met een specifieke interesse in golf.

Hij heeft een presentatie gegeven op de Australian Physiotherapy Conference over de systematische herziening van schouderrevalidatie en het World Golf Congress over 3D biomechanica en de etiologie van lage rugpijn bij golf. Hij heeft ook verschillende workshops gegeven aan fysiotherapeutische verenigingen in Nederland, Oostenrijk en Italië.

In 2002 richtte hij twee particuliere fysiotherapiepraktijken op in Adelaide, Manipulatieve Fysiotherapie in Noord Adelaide en de SA Golf Injury Clinic in de Grange Golf Club. De praktijken staan nu bekend als ‘The Physio Clinic’ en zijn uitgebreid met locaties in Prospect,Marryatville en Blackwood. Op alle locaties biedt de Physio Clinic een reeks van revalidatiediensten aan met de nadruk op de revalidatie van het bewegingsapparaat en de orthopedische revalidatie. De Physio Clinic werkt ook in een aantal privé-ziekenhuizen in Adelaide samen met enkele van Adelaide’s meest toonaangevende orthopedische chirurgen.

De Physio Clinic heeft de afgelopen 12 maanden een programma uitgevoerd met de naam ‘Standing up for Hips and Knees’, een opleidings- en trainingsprogramma dat in samenwerking met David Butler is ontwikkeld voor mensen met heup- en knie-OA en dat zich richt op de hedendaagse pijnwetenschappelijke educatie op het gebied van OA, lichaamsbeweging en gewichtsbeheersing.

Opmerkingen

• Toelatingseisen: diploma BSc, studenten fysiotherapie
  • Cursustaal: Engels
  • Inbegrepen zijn koffie, thee en een door Physio Education verzorgde lunch, cursusmateriaal (map, handout, pen).
  • Groepsgrootte: ca. 15-25

25 plekken beschikbaar